Историята на Ray-Ban - най-продаваната марка слънчеви очила
Когато говорим за слънчеви очила, една от задължителните асоциации е Ray-Ban. Как тази марка успя да се превърне в синоним на слънцезащитата от висок клас и същевременно да създаде модели, любими на няколко поколения? Каква е нейната история?
Кой е основателят на Ray-Ban?
Историята на Ray-Ban започва през 30-те години на 20-ти век в САЩ. В началото на десетилетието полковникът от американската армия Джон Макриди има идея да разработи очила за авиационните пилоти, които да помагат за по-добрата им видимост. Той знае, че по време на полети ярките слънчеви лъчи често заслепяват летците, като особено интензивни са отблясъците на нюансите в синия и белия спектър на светлината.
За да създаде възможно най-ефективните очила, Макриди започва работа с Bauch&Lomb (B&L) – нюйоркска компания за медицинско оборудване. Първоначално изработеният прототип на очилата бил с пластмасови рамки и зелени лещи, които трябвало да отговорят на сериозното предизвикателство едновременно да неутрализират отблясъците, и да не пречат на видимостта с прекалено затъмняване.
Годината, с която тези първи Ray-Ban остават в историята е 1937-а. Името им максимално обяснява предназначението на този практичен аксесоар – да блокира ултравиолетовите и инфрачервените лъчи: ray – лъч, ban – забрана.
През следващите години едно след друго се правят различни подобрения на този първи модел: по-устойчиви стъкла, метални рамки. Дизайнът също търпи известни промени и още в края на 30-те години светът се запознава с по-късно станалия култов модел „Авиатор“.
Работата върху подобрението на функционалността на стъклата продължава. Bauch&Lomb подобряват лещите в посока да предават по-ясно детайлите и да редуцират ефекта на замъгляване чрез филтриране на синята светлина. Така очилата стават перфектен помощник в условия на намалена видимост.
Прецизните разработки и качествените продукти бързо носят успех на компанията. Историята ѝ се развива бурно. Скоро след основаването си от производител на аксесоари за пилоти тя се превръща в един от символите на модерния стил. Продуктите ѝ се ползват далеч не само от летците, а от всякакви хора, които желаят да предпазят очите си по време на занимания на открито.
В коя страна са произведени?
След като години наред Ray-Ban е сред най-популярните американски брандове, идва време за следващ етап от нейната история. През 1999 г. Global Eyewear Division of Bausch & Lomb, заедно с популярната, произвеждана от нея марка очила, е купена от италианския гигант Luxottica Group. Сделката е на стойност 240 милиона долара.
Днес очилата, носещи популярното лого, се произвеждат предимно в Италия, но част от продукцията е изнесена и в лицензирани заводи в Китай.
Имайте предвид, че когато купувате марковия продукт, има редица индикатори, по които можете да познаете дали избраният модел очила е оригинален. От вътрешната страна на рамката ще откриете надписа Made in Italy или Made in China, но наред с това е важно да обърнете внимание на брандирането на всеки от елементите от компалекта.
Времева рамка на колекциите през годините
Богатата история на марката не просто отразява развитието на бранда. Тя е и история на модата в САЩ и Европа през последния век. Всяка от колекциите носи духа на времето, а някои от моделите сами оставят своя отпечатък върху актуалните тенденции и се превръщат в неразделна част от съвременната градска култура.
Първият модел Aviator придобива култов статус. Емблематичната му форма остава почти непроменена и до днес, макар в историята му също да не липсват интересни моменти. Неговата разновидност Shooter е характерна със своята пластинка, свързваща горната част на рамките, под която е поставено кръгчето „държач на цигара“. То е проектирано, за да позволи на стрелците пушачи да ползват очилата и като поставка за цигарата си, за да могат да разполагат със свободни ръце.
Модификации на модела през годините са разработвани и за други специфични групи потребители като ловци, риболовци и др. А сред използваните за декорация материали са седеф, кожа и т.н.
- През 40-те години на 20-и век се появяват и предложенията с огледални стъкла, които отново първо са предназначени за армията – едновременно предпазват и скриват погледа. Те са част и от военната история.
- През 50-те години е създаден още един легендарен Ray-Ban модел – Wayfarer. Именно той със своите плътни черни рамки се превръща в един от най-разпознаваемите модни аксесоари, част от имиджа на не една рок или филмова звезда.
Друг класически модел на марката, чиято история датира от 50-те, е Signet – семплите очила с метални рамки стоят добре на почти всяко лице.
- През 60-те години компанията се адаптира към революционните времена в модата, предлагайки вече над 50 различни модела (спортни, елегантни, класически), разделени в колекции за жени, мъже и деца. Вече ясно се очертава и ролята на бранда като лидер в сферата.
- В историята на 70-те години марката дава своя принос и към хипи културата. Емблематичните модели Stateside и Vagabond със своите капкообразни форми са класическо допълнение към имиджа на всеки стилен представител на десетилетието на любовта.
Разнообразието от класически модели и съвременни предложения запазва култовия статус на бранда Ray-Ban до днес.
Коя е фирмата Luxottica?
Luxottica Group със седалище в Милано. Историята ѝ започва през 1961-ва и днес е най-голямата компания за производство на оптични продукти в света. Чрез свои подизпълнители тя проектира, произвежда и дистрибутира стотици видове диоптрични, UV-защитни и декоративни продукти. Собственик е не само на Ray-Ban, но на още десетки марки от цял свят. Част е от историята и на дизайнерски брандове като Chanel, D&G, Prada, Versace, Armani и др., за чиито колекции произвежда аксесоари.
Как марката създава поп култура?
Очилата на Ray-Ban са неразделно свързани с неедин култов филм и са част от имиджа на многобройни известни личности от шоубизнеса. Без тях историята на киното и музиката не биха били същите и едва ли бихме могли да си представим такива, каквито ги познаваме днес:
- Джеймс Дийн в „Бунтовник без кауза“ (1955) – модел Ray-Ban Wayfarer;
- Одри Хепбърн в „Закуска в Тифани“ (1961) – Wayfarer;
- Клинт Истууд в „Мръсния Хари“ (1971) – Ray-Ban Balorama;
- Робърт Де Ниро в „Шофьор на такси“ (1976) – Авиатор;
- Боб Дилън през 70-те години рядко е виждан без своите Wayfarer;
- Джон Белуши и Дан Акройд в “Блус брадърс“ (1980) – Wayfarer;
- Том Круз в „Рискован бизнес“ (1983) – Wayfarer;
- Майкъл Джексън – както в клиповете си, така и на турнетата му през 80-те години, важна част от сценичното облекло са неговите Ray-Ban Aviator и Wayfarer;
- Силвестър Сталоун в „Кобра“ (1986) – Outdoorsman;
- Уил Смит и Томи Лее Джоунс в „Мъже в черно“ (1997) - Ray-Ban Predator.